Rasvainen juttu

Yhteistyössä Foodinin kanssa

On ilo huomata, että yhä useammat ihmiset uskaltavat palauttaa rasvat pikkuhiljaa takaisin ruokavalioonsa. Rasvat ovat herkullisia ja ne pitävät nälkää loitolla pitkään, mutta ne ovat myös meille ihmisille välttämättömiä. Tarkastellaan seuraavaksi tarkemmin gheetä, kookosöljyä, mct-öljyä ja kapryylihappoa.

Ghee

Ghee on kirkastettua voita, siis voiöljyä, josta on poistettu voissa tavallisesti olevat pienet määrät hiilihydraattia ja proteiinia. Se on 100%:sesti rasvaa, kun taas tavallinen voi on noin 80%:sesti rasvaa. Ghee on yksi parhaimpia paistorasvoja, koska sen kemiallinen rakenne pysyy stabiilina korkeissakin lämpötiloissa.

Foodinin Ghee on peräisin Alpeilla laiduntaneiden lehmien maidosta. Nämä lehmät, jotka syövät ravinnokseen ruohon lisäksi Alppien villiyrttejä, tuottavat maitoa, jossa on paljon enemmän ravinteita, kuten vaikkapa K2-vitamiinia. Gheessä on myös CLA:ta, rasvahappoa, jolla on lukuisia terveydelle hyödyllisiä vaikutuksia. CLA:n on todettu auttavan painonhallinnassa, edistävän lihastenkasvua ja parantavan voimatasoja, mutta myös vähentävän verisuonten seinämiin kertynyttä plakkia.

Kookosöljy

Kookosöljy on ehkä kaikista monikäyttöisin öljy. Se soveltuu niin paistamiseen, leivontaan, ihorasvaksi/hierontaöljyksi tai vaikkapa hampaiden pesuun. Kookosöljyllä on bakteereja, viruksia, hiiva- ja sieni-infektioita vastustavia ominaisuuksia. Kookosöljy koostuu lauriini-, kapriini- ja kapryylihapoista. Kookosöljyssä rasvahapot ovat sellaisessa muodossa, että elimistö pystyy ne helposti hyödyntämään nopeana energialähteenä. Näitä keskipitkiä rasvahappoja kutsutaan tutummin MCT-öljyiksi.

Kookosöljy on kiinteää alle 25 asteen lämpötilassa ja juoksevaa lämpimämmässä. Kiinteän olomuodon ansiosta se on hyvä ainesosa raakaleivonnaisiin, kuten vaikkapa raakasuklaaseen.

MCT-öljy

MCT-öljy sisältää kapriini- ja kapryylihappoa, jotka ovat lauriinihappoa lyhyempiä rasvahappoketjuja. Tämä tarkoittaa siis sitä, että ne ovat helpommin hyödynnettävissä energianlähteenä. MCT-öljy pysyy aina juoksevana ja se on mauton sekä väritön öljy. Sitä voi käyttää salaatin tai kylmien ruokien kanssa, mutta se on myös rasvakahvin tärkeä ainesosa. Ethän kuitenkaan käytä sitä paistamiseen.

Kapryylihappo

Kapryylihaposta elimistö pystyy tuottamaan tehokkaimmin ketoaineita. Ne ovat vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavan ihmisen elimistön tuottamia yhdisteitä, joita esimerkisi aivot pystyvät hyödyntämään korvaavina energialähteinä silloin kuin hiilihydraatteja ei ole saatavilla. Sillä saat pitkäkestoista energiaa ja terävän fokuksen ilman, runsaammin hiilihydraatteja sisältyvään ruokavalioon kuuluvia, verensokerin heittelyjä. Käytä kapryylihappoa kuten MCT-öljyäkin.

Näiden öljyjen lisäksi suosittelen käyttämään laadukasta oliiviöljyä, avokadoöljyä (joka on yksi parhaimmista paistorasvoista) sekä omega-3 rasvahappoja sisältävää kalaöljyä. Suosi aina öljyjä, jotka ovat tummissa pulloissa ja osta mahdollisimman laadukkaita tuotteita. Rasvojen kohdalla en suosittele missään nimessä kitsastelemaan hinnan kanssa!

// Ramon

Raskaus ja kookosöljy ne yhteen sopivat!

Te taidattekin tietää minun rakkauteni kookosöljyä kohtaan 🙂 Rakkaus on roihunnut jo monen monta vuotta, ja senkun jatkuu vaan 😀 Kookosöljy on ihan mielettömän herkullinen ja monikäyttöinen öljy, ja nyt kerronkin teille muutaman kookosöljyyn liittyvän vinkin, joita varsinkin raskaana ollessa olen hyödyntänyt.
Kookosöljy venyvän ihon hoidossa
Kun rasvaa päivittäin vatsan, lanteet ja alaselän (ja ehkäpä myös reisi-takapuoli-osuuden) kookosöljyllä, voi välttyä raskausarvilta, eikä tarvitse tunkea iholle mitään ylimääräisiä kemikaaleja!
Kookosöljy-piparminttu-seos levottomien jalkojen hoidossa
Minä olen kärsinyt joka raskaudessa ihan jäätävästä levottomien jalkojen oireyhtymästä! Aiemmissa raskauksissa olen turvautunut Hirudoid Forteen. Nyt, kun muutama kuukausi takaperin tulivat ensimmäiset kamalat yöt jalkojen kanssa, kaiveltiin hätäisesti kaappeja, ja pettymyksekseni löysimme vain tyhjän Hirudoid Forte-tuubin… Onneksi mies oli tässäkin asiassa viisas ja kehitti keskellä yötä oman sörsselinsä jalkojeni avuksi: yksinkertaisesti sekaisin vain kookosöljyä ja muutama tippa piparminttua. Tätä seosta jalkoihin levittäessä jalkoihin laskeutuu ihana viileyden tunne. (Seoksen teho perustuu siihen, että piparminttu laajentaa verisuonia sekä antaa tämän viileyden tunteen, kookosöljy on välittäjäöljynä tässä.) Ei tämä levottomia jalkoja kokonaan vie pois (kuten ei ole Hirudoid Fortekaan vienyt), mutta kyllä helpottaa huomattavasti! Tämä tökötti ei häviä tehokkuudessaan apteekin tuotteelle ollenkaan! Jos vain mahdollista, kannattaa tämän levitykseen yhdistää hieronta, niin teho on parempi. Ja psssst, sama tökötti auttaa myös päänsärkyyn (levitä ohimoille)! Sekin kiusa taitaa osaa raskaana olevia vaivata!
Kookosöljy luonnollisen meikinpoiston apuna
Moni raskaana oleva pyrkii välttelemään suurempia kemikaalikuormia, ja niin yleisesti myös suositetellaan tehtäväksi. Kookosöljy on superhyvä kemikaalikuorman vähentäjä: sitä voi käyttää edellisten vinkkien lisäksi myös meikinpoistossa! Ja jos ei omista tekoripsiä, kookosöljyä voi käyttää huoletta myös silmämeikin poistoon. Itse asiassa talvella käytän käytännöllisyyden vuoksi mct-öljyä meikin pesuun. Mct-öljy on juoksevassa muodossa aina, toisin kuin kookosöljy, joka jähmettyy vähänkään viileämmässä eli näin talvella huoneilmassakin. Mct-öljy on kuitenkin täysin kookosta sekin! Ekstravinkki, jota itse olen käyttänyt jo yli kuusi vuotta, on suihkussa tehtävä kuorinta koko kropalle: sekaisin kookosöljyä ja käytettyjä kahvinpuruja! Tämä auttaa mahtavasti kuorimaan ihoa jättäen ihanan tuoksun ja pehmeyden iholle. Loppuraskaudesta, kun olen taas sietänyt kahvin tuoksua, olen lämmitellyt välejä tähänkin hoitotoimenpiteeseen 🙂 Olen kuullut myös huhuja, että kuorinta voisi osaltaan auttaa selluliittiin, jota jotkut naiset raskauden aikana keräävät itseensä…
P.s. Aiemmat kookosöljyvinkit ulkoiseen käyttöön löytyvät täältä: Laitatko sinäkin dödöä suuhun?

Yhteistyössä Foodinin kanssa

Kookosmanna on uusi kookosöljy

Tiedättehän te ne ruokatrendit, joista aina monessa paikassa kirjoitetaan samaan aikaan ja joita ihmiset sitten hullaantuvat ostamaan hyllyihinsä? (Ja tämähän ei ole ollenkaan huono juttu terveellisissä jutuissa.) Ei varmaan ole Suomessa enää montaakaan ihmistä, jotka eivät olisi kookosöljystä kuulleet. Kookosmanna on nyt uusi kookosöljy! Ainakin meidän perheen mielestä!
Miksi minä siis kirjoitan nyt kookosmannasta? No koska me ollaan ihan hullaannuttu siihen! Mitä se kookosmanna sitten on? Ja miksi se on nouseva trendi? Mihin sitä voi käyttää?
Kookosmanna, tai toiselta nimeltä kookossose, on rakenteeltaan
sakeampaa kuin kookosöljy. 100g kookosmannaa pitää sisällään 63g rasvaa,
8g proteiinia ja 6g hiilihydraatteja. Kookosöljy puolestaan on 100%
rasvaa. Kookosmannassa on herkullisen kermainen maku, mutta ilman kookosöljyn tuhtia rasvamaisuutta. Mikään kookosöljyn light-versio kookosmanna ei siltikään ole.
Kookosmannaa voi
käyttää monella tapaa. Toistaiseksi omat käyttökokemuksemme ovat
rajoittuneet vain keittiön uumeniin, kun taas kookosöljyä olemme
käyttäneet mm. ihonhoito- ja hygieniatuotteenakin. Tässä
viisi hyväksi todettua pikareseptiä kookosmannasta:
1) Lusikoi sellaisenaan (Meillä mies + lusikka + kookosmannapurkki ovat melko tuttu näky… ;-))
2) Laita puuroon “voi”silmäksi tai raakapuuron sekaan
3) Käytä munakokkelissa maidon/kerman korvikkeena (voi kuulostaa aika hooceeltä, mutta kokeilkaa oikeasti!)
4) Käytä osana raakasuklaan valmistuksessa – tai jos on kiire saada nopeasti herkkua, niin sekoita keskenään:
1 rkl hunajaa
1 rkl maapähkinävoita
1 rkl kaakaojauhetta tai –nibsejä
5) Tee siitä kookosmaitoa blendaamalla 1 osa kookosmannaa noin 3 osalla vettä. Maito sopii smoothiepohjaksi tai vaikkapa kahviin.

6) Täytä taateli kookosmannalla.

Yhteistyössä Foodinin kanssa