Miten on, joko liikunta löytyy tämän äidin päiväjärjestyksestä?

Ollaanko rehellisiä otsikon kysymyksen suhteen? Jos ollaan, niin vastaus on: ei.

Body Control, ja vähän muutakin

Muistatteko, kun kerroin, että osallistuin Eevskun Body Control Super– valmennukseen, joka alkoi huhtikuun alussa? Jos et lukenut tuota postausta, niin lue se täältä: klik! Meillä alkoi huhtikuun alussa “vähän” muutakin, joista olenkin jo useaan otteeseen kertonut täällä blogissa. Mies aloitti reissutyöt, mikä tarkoittaa minulle monta yh-viikkoa kuussa ja minä aloitin 10-15 tuntia viikossa sisällöntuotannon hommat hoitovapaan oheen. Joten mitäs luulette, vaikuttiko nämä seikat siihen, että ei ehkä ollut ihan helpointa ujuttaa säännöllistä liikuntaa viikkoihin 😀 Heh…

Mutta hei! Olen minä yrittänyt, eikö se ole se tärkein? Eevskun valmennuksen uusien viikkojen treeniohjelmista tulee ilmoitus sähköpostiin, josta pääsee loikkaamaan Campwire-alustalle niihin tutustumaan. Minä luin kaikki ohjeet ja tutustuin kaikkiin ruoka-, kehonhuolto- ym. vinkkeihin aina joka viikko. Ohjeet ovat tosi selvät ja kivat, sillä ohjeet ovat yleensä sekä video- että tekstimuodossa. Jokaiseen sisäistämistyyliin sopivat ohjeet siis! Treenit ovat tosi monipuolisia: lämmittelyä, kehonpainotreeniä, taitotreeniä, HIIT-treeniä ja kehonhuoltotreeniä. Treenit menevät osaltaan limittäin ja usein saa itse koostaa itselleen hyvän kombon, eli valinnanvaraakin treeniohjelmaan on sisällytetty. Jokaisella viikolla löytyy jokatasoiselle tekijälle tarpeeksi ohjeita.

Ne kerrat, kun olen saanut treenailtua, niin lapset ovat olleet tosi innoissaan mukana, eli tätä valmennusta voisi suositella myös lasten kanssa tehtäväksi, jos sitä omaa aikaa on vaikea löytää, kuten minun.

Treenipäivä Eevskun kanssa

Tähän Body Control-valmennukseen sisältyy myös treenipäivä Eevskun valmennuksessa. Minä pääsin sinne, ja oli kyllä ihan superhauskaa! Treenipäivään kuului Eevskun pitämä luento välipalan kera nautittuna sekä treeni. Päivässä oli myös sen verran löysää aikaa, että pystyi myös verkostoitumaan muiden samanhenkisten tyyppien kanssa.

Treeneissä tehtiin valmennuksesta tuttuja juttuja, mutta myös muuta treenitouhua oli mukana. Treenit olivat kivat, mutta vähän rankat… 😀 Luento oli juuri Eevskun tyylinen: rento ja kokemuspitoinen! Moni sai varmasti myös pieniä tiedonjyviä luennosta napattua muistiinsa. Eevskun tapa kertoa asioita on mielestäni hyvä: hän ei kerro absoluuttisia totuuksia, vaan pikemminkin niin, että “tämä on minun tapani tehdä, sinun täytyy löytää oma tapasi, mikä sinulle parhaiten toimii”. Eevskua voisi kuvailla treenauttajana sekä luennoijaja motivoivaksi, positiiviseksi, energiseksi sekä tsemppaavaksi. Tällainen treenipäivä oli ehdottomasti upea lisäjuttu nettivalmennuksessa!

Mitä sain valmennuksesta irti?

Mutta niin… Mites se valmennus? Mitä siitä olen saanut irti? Olen saanut paljon uusia ideoita siihen, miten voi treenata! Olen myös huomannut, että ihan oikeasti, olen jo yli kolmekymppinen, ja ne taidot, jotka joskus minulla ovat olleet “perusjuttuja” kuten sillan tekeminen, rappeutuvat, jos niitä ei ikinä harjoita. Siis koin rankimman kautta valmennuksen aikana, että esimerkiksi juuri tuo silta…niin se oli tosi, tosi haastava tehdä, sillä jäykkyys oli vallannut kehoni, kun en ollut sitä moneen kuukauteen mitenkään liikuttanut muussa muodossa kuin lasten kanssa telmien. Myös päälläseisonta, jonka joskus osasin hyvin, ei onnistunutkaan enää ollenkaan. Karua, niin karua.

Olen huomannut valmennuksen aikana entistä useammin, että palo liikkumaan on kova ja että liikkuminen on tärkeä tavoiteltava asia minulle! Siitä huolimatta, en ole saanut edes joka viikko treenattua, jos ja kun nyt rehellisiä ollaan. Toki, olisin voinut ynkeä treenit johonkin väliin ja lasten kanssa tehtäväksi vaikka joka treenin, mutta tiedättehän: elämä, se vie välillä toiseen suuntaan. Oli niin paljon kaikkea muuta ja yh-viikkoihin opettelua, että ei riittänyt resursseja, valitettavasti.

Opin kuitenkin itsestäni ja omasta ajattelusta uusia juttuja: Osaan olla tarpeeksi armollinen itselleni. Jos olisin väkisin uuteen elämäntilanteeseen (ja univajeiseen arkeen) työntänyt lisää treenejä, olisi todennäköisesti saanut flunssan jos toisenkin. Stressi asioista ei ole hyväksi, ja se siitä olisi muodostunut, jos olisin liiaksi pakottanut itseni urheiluhommiin. Kun tässä ei olla matkalla fitnesslavoille, on varaa olla tosi armollinen itselleen.

Valmennuksen kautta sain kuitenkin nyt itselleni varmuuden siitä, että juuri tämäntyylinen treenaus voisi tosissaan olla minun juttuni: en välttämättä tarvitse salia saadakseni mahtavan treenin aikaiseksi. Ja entäs ne temppuilut sitten: pure love, sanon minä 😀 Vaikka valmennus loppuikin jo, niin jatkan valmennuksesta nappaamiani juttuja omaan tahtiini! Kaiken kaikkiaan valmennus on siis ollut kiva, monipuolinen ja motivoiva!

Seuraava Bodycontrol Super starttaa marraskuussa! Stay tuned, jos yhtään kiinnostelee!

// Emmi

P.S. Jos teitä kiinnostaa kuulla Eevskun oikeasti maanläheisiä, järkeviä ja inspiroivia juttuja enemmänkin, niin hänen podcasteja pääsee kuuntelemaan täältä: klik!

(Kuvista kiitos siskolleni!)

Löytääkö väsynyt kolmen lapsen äiti aikaa liikunnalle?

Olen kuullut huhuja ystäviltä ja tutuilta, että se on mahdollista. Siis se, että myös äiti (ja jopa monen lapsen äiti) viettää viikossa monta tuntia urheillen! Wau! Ja nyt ollaankin tositoimien edessä: minun pitäisi aloittaa säännöllinen liikunta. 😀 Tiedostan, että kirjoitin “pitäisi”, koska nyt olen siis yhdessä mielenkiintoisessa valmennuksessa mukana, meinaan Eveliina Tistelgrenin eli Eevskun kehonpainovalmennuksessa, iik 😀 Tästä siis seuraa se, että olen jotakuinkin tilivelvollinen tänne blogiinkin siitä, miten projekti etenee. Sovimme meinaan Eveliinan kanssa, että teemme tämän valmennuksen blogiyhteistyönä. Hui!

Miksi ihmeessä minä lähdin valmennukseen mukaan?

Minun liikuntataustani on hyvinkin moninainen: on vuosikausia salitreeniä, on lenkkeilyä, porrastreeniä, tanssitunteja, tankotanssia, pilatesta, joogaa, spinningiä, kahvakuulailua… Rakastan liikuntaa! Mutta mitä on ollut viimeiset vuodet? Ei oikeastaan mitään “oikeaa liikuntaa”, arkiaktiivisuutta senkin edestä! Lasten kanssa kotiarki ei missään nimessä ole passiivista, vaan oikeastaan koko ajan ollaan liikkeellä ja temppuilu lasten kanssa on enemmän kuin tuttua touhua päivittäin 🙂 Keho on siis ehdottomasti saanut liikettä tarpeeksi, mutta jos puhutaan kuntoliikunnasta tai urheilusta, niin niitä ei oikein olekaan ollut. Nyt on siis hetkeni kokeilla, miltä suunniteltu liikunta taas tuntuu! Tiedän, että pakollinen paha liikkuminen ei ole minulle ikinä (vaan enemmänkin nautinto), mutta ongelma onkin yleensä se, että on niin paljon kaikkea muutakin tekemistä, että se oma liikkuminen on aina se, mikä on helppo jättää tekemättä kuukaudesta ja vuodesta toiseen.

Moni varmaan miettii, miksi lähdin Eevskun valmennukseen, kun kotonani on kuitenkin se personal trainer ja fyssari. Niin… Syitä on monia! Jos meillä olisi mahdollisuus käydä mieheni kanssa yhdessä säännöllisesti salilla, niin varmasti mitään muuta liikuntavaihtoehtoja tai valmennuksia ei tarvittaisi, vaan motivaatio löytyisi siitä (Miten ihanaa se olisikaan käydä yhdessä salilla! Ehkä joskus sitten meilläkin on mahdollisuus siihen.) Myös se, että jos olisi “vain” omalle miehelleen tilivelvollinen ohjelman toteuttamisesta, niin ei vaan minulle toimisi, sen tiedän. Itse en koe liikuntaani niin tärkeänä asiana, että saisin järjestettyä omaa aikaa siihen tässä arjessa kovinkaan helposti, niin tämä valmennus on oikein hyvä valinta tähän hetkeen, sillä tämä tehdään kotona! Ja kaiken lisäksi tämän voi tehdä esikoisen ja keskimmäisen kanssa (ehkäpä siis vauvan päikkäriaikaan…?). Toki mies ammattinsa puolesta osaa nyt sitten ehkä vähän tsemppailla minua tähän treeniin, sillä kotona treenailu ei ole koskaan ennen minulla onnistunut… 😀 (Toki en ole ikinä aiemmin sitä tosissani yrittänytkään…)

(Kuva Eevskun nettisivuilta)

Olimme Eevskun kanssa Uskalla innostua-valmennusyrityksen Saa mitä haluat-viikonlopussa, ja siinä harkkoja yhdessä tehdessä kuin viikonlopun teemaan sopien päätimme, että lähden kokeilemaan Eevskun valmennusta, sillä yhtenä haaveenani todella on saada kunnon liikunta takaisin viikkoihini. Eevskulla on kaksi valmennusta nyt juuri alkamassa: kuntosaliharjoitteluun paneutuva Strong Woman sekä tämä kehonpainoharjoitteisiin keskittyvä Bodycontrol SUPER, johon minä päätin osallistua. Haluan saada takaisin syvien vatsalihasten tuen kunnolla sekä elvyttää päällä- ja käsilläseisontataitoni!

Nettivalmennus – millainen se on ja toimiiko se?

Aikoinani olin vähän epäilevä nettivalmennusten suhteen, mutta kun ostin miehelleni viime isänpäivälahjaksi Wim Hof-metodin nettivalmennuksen, näin, että on oikeasti mahdollista hyötyä myös tällaisesta etävalmennuksesta. Katsotaan, miten minun kohdallani tämä tällainen tapa treenata toimii…

Eilen sain valmennuksen ekojen viikkojen materiaalit käsiini, ja niitä oli runsaasti! Oli yleisiä tietoa, ohjeita lämmittelyyn ja liikkuvuuteen, pakaran ja lavan seudun aktivointia ja treeniä, niskan ja ranteiden lämmittelyä ja vahvistamista, niska-, päällä- ja hartiaseisontaa, core- ja kehonpaino- ja HIIT-treeniä jne. 🙂 Niille, ketkä ruokavinkkejä kaipaavat, saavat myös runsaasti niitä (reseptejä, kauppalistaa, alekoodeja, yleisiä ohjeita…), eli valmennus on oikeasti monipuolisen oloinen. Kaiken lisäksi valmennettaville on luotu oma facebook-ryhmä, jossa Eevsku vastailee kysymyksiin, pitää live-luentoja yms. (Facebookin lisäksi Eevsku vastailee kysymyksiin valmennusmateriaalialustalla.) Tutustuin kaikkiin ekojen viikkojen materiaaleihin, ja sen silmäyksen perusteella näyttää, että valmennus sopii hyvin niin ihan vasta-alkajille kuin jo enemmän kehonpainoa harjoittaneille.

(Kuva Eevskun nettisivuilta)

Kirjoittelen valmennuksen puolivälissä teille, että miten täällä on valmennus onnistunut! Mitäs luulette, miten minun käy…? 😀

Täällä voit tutustua enemmän kyseisiin valmennuksiin! Ilmoittautuminen on vielä auki! 🙂 (sunnuntaihin 1.4.2018 asti)

// Emmi

(Ylimmän kuvan kuvaaja: Laura Talvitie)