DIY: kun sopivaa yöpöytää ei löytynyt

Me etsimme pitkään sopivia yöpöytiä, mutta sellaisia ei vain löytynyt. Kriteereinä olivat kivan ulkonäön lisäksi ilmavuus ja se, että sen päälle voi laskea muutamia tavaroita. Päätettiin kokeilla, miltä puiset perunalaatikot näyttävät seinään pultattuina, – ja voi miten ihastuinkaan niihin! Näistä tuli oikeastaan parempia kuin aluksi ajattelinkaan. Oikeita, vanhoja perunalaatikoita en löytänyt tarpeeksi hyväkuntoisina, joten päädyimme ostamaan IKEAsta uudet (klik!). Maalasimme männyn väriset laatikot tumman harmaalla spray-maalilla.

Meillä on muutenkin melko hillitty sisustusmaku, joten yöpöydät sopivat makuuhuoneen muuhunkin sisustukseen mielestäni hyvin.

Kapioarkku on vanhemmiltani rippilahjaksi saama – tosin siitä alkuperäisestä tuunattu 🙂 Jalkalamppu on Captain-valaisin Sessak Lightningiltä, jonka kanssa tein blogiyhteistyön viime vuonna. Matto on VM-Carpetista ostettu.

Tässä siis tämän blogin eka DIY-juttu, toivottavasti joku nappaa idean käyttöönsä 🙂 Mitäs tykkäätte?

Laitatko sinäkin dödöä suuhun?

Minä laitan!
kaunistautumishuoneessani a.k.a vessassa

Koko tarina alkoi siitä, kun minulta loppui deodorantti. Ei ollut muuta asiaa kauppaan ja verkkokauppakin (josta paljon tilaillaan) ei auta nopeassa hädässä lainkaan. En siis lähtenyt dödöostoksille, vaan aloin miettimään, mitä kaikkea itsetehdyssä luonnonkosmetiikassa voitaisiin käyttää kainaloihin. Tartuin miehen heittoon: “Iske kookosta, ruokasoodaa ja jotain hajua sekaisin!”. Luotan mieheni vankkaan asiantuntemukseen näissä asioissa, mutta aloitin rauhallisesti… Ensimmäisenä aamuna laitoin pelkkää kookosöljyä – en ollut tyytyväinen hien enkä hajun estoon. Toisena aamuna lisäsin kookokseen ruokasoodaa – paljon parempi, mutta jotain puuttui edelleen! Kolmantena aamuna laitoin seokseen vielä piparminttuöljyä pari tippaa – täydellistä! Tämä setti pitää minulla niin hajut kuin läikätkin hyvin poissa ja tuoksu on niin fressi kuin voi olla! 

Seuraavalla viikolla loppui minun lempparihammastahna (jep, ennakointi näissä asioissa ei ole minun juttuni…). Mies vinkkasi taas ruokasoodan käytöstä hammaspesussa. Maku oli kuitenkin niin järkyttävä pelkiltään, että päätinpä kokeilla samaa settiä suuhun lisäten siis kookosöljyä ja piparminttuöljyä ruokasoodaan – ja kyllä se vaan toimii! Mahtavaa!
Parastahan näissä luonnonkosmetiikkajutuissa on se, että ainekset useimmiten löytyvät omasta ruokakaapista. Ja tällaisten dödöjen ja hammastahnojen turvallisuus on aika nopeasti testattu: jos voit niellä sitä, se todennäköisesti on myös turvallista muullekin kehon osalle kuin suolistolle 🙂
Näillä pärjää aika hyvin! (Kookosöljy saatu Foodinilta. Piparminttuöljy ja ruokasooda ostettu muualta.)
Yhteistyössä Foodinin kanssa

Vieraskynä: Se aika vuodesta

Instagramissa vähän jo kiusasinkin seuraajiani kyselemällä, mitä ihmettä meidän ruokapöydän ääressä tapahtui eräänä iltana. Supermiehenihän siinä superjuttuja duunaili. Nyt hän kertoo näistä jutuista lisää tässä blogini ensimmäisessä vieraskynässä. Kirjoitus ei päädy blogiin sen takia, että olisimme hei meillä valvotaan -teemaan liittyen yökahteen asti valvoneet valmistaessamme kitkeriä taikalitkujamme, vaan ihan vain sen takia, että kokonaisvaltaiset ruoka- ja terveysjutut kuuluvat yhä kiinteämmin blogini intresseihin. Olemmehan me joutuneet lastemme allergioiden takia perehtymään todella laajasti kaikkeen, mikä liittyy ravitsemukseen.
Nyt on se aika vuodesta, kun luonto on herännyt henkiin ja erilaiset
siitepölyt vallanneet ilmatilan. Toisille tämä tietenkin tarkoittaa
turvonneita nenäonteloita, vetisiä silmiä ja kutinaa. Mutta
toiset, tai no, ainakin jotkut, ottavat tästä kaudesta kaiken irti
hieman toisella tavalla.
Laita siis lierihattu päähän, pakkaa Kånkeniin iso minigrippi
tai paperipussi ja lähde metsään. Etsi sieltä sopivan korkuinen
mänty, jonka oksiin pääset käsiksi ja poimi siitepölykukinnot
talteen. Nyt alkaa tosin olla jo kiire, koska männyn siitepölykausi
on juuri loppumaisillaan. Mutta kerkiät vielä!
Mutta miksi ihmeessä? Männyn siitepöly on todellista (kotimaista) superfoodia! Se
sisältää melkoisen cocktailin ravinteita kuten esim. A-, B1-, B2-,
B3-, B6-, D-, ja E-vitamiinia sekä beta-karoteenia, ja foolihappoa,
kalsiumia, kuparia, rautaa, mangaania, magnesiumia, fosforia,
kaliumia, seleeniä, silikonia, natriumia ja sinkkiä. Melkein
kolmannes siitepölyn painosta on proteiinia, sisältäen yli 20
aminohappoa ja kaikki 8 välttämätöntä aminohappoa. Lisäksi
siinä on Alfa-linoleenihappoa, androtestosteronia, antioksidantteja,
DHEA, kuituja, flavonoideja, ligniiniä, eläviä coentsyymejä,
MSM:ää, monosakkarideja, nukleiinihappoa, oleiinihappoa,
polysakkarideja ja tyydyttymättömiä rasvahappoja.
Oletan, että tässä vaihessa kävit jo juosten keräämässä pussin
täyteen – siispä on aika siirtyä seuraavaan vaiheeseen: ravinteet
pitää saada muutettua mahdollisimman bioaktiiviseen muotoon.
Suuntaa seuraavaksi kohti lähihypermarkettiasi ja siellä valtion
juomakauppaan. Etsi käsiisi luomulaatuinen vodka, mieluiten 40%
alkoholia sisältävä. Lisäksi tarvitset suljettavan lasipullon tai
-astian, mielellään tummaa lasia, sekä muutamia pipettikärjellisiä
pikkupulloja. Tärkeää on, että et käytä Tupperwarea näihin
hommiin, vaan pitäydyt lasissa.
Vaihe kolmosessa valmistetaan varsinainen tuote. Siivoa männyn
siitepölykukinnoista ylimääräiset matkustajat pois ja mittaa
suunnilleen 1:1 siitepölyä ja vodkaa. Kaada ne lasipulloon, sulje
korkki tiiviisti ja ravista. Anna siitepölyn muhia 2-3 viikkoa
pullossa, mielellään vaikka pimeässä kaapissa. Ravistele pulloa
päivittäin. 
Alkoholi imee siitepölystä ravinteet itseensä. Parin viikon
päästä voit siivilöidä siitepölyt pois ja pullottaa tinktuuran
kätevämpiin annoskokoihin.
Aloita käyttö maltilla!
Ota pipettiin tinktuuraa ja kaada aluksi esim. 10 tippaa suuhusi.
Pidä tipat suussa 1-2 minuutia kielen alla, jonka jälkeen voit
nielaista litkun. Suussa pitämisellä maksimoit ravinteiden
imeytymisen, sillä ravinteet imeytyvät suun limakalvoilta suoraan
verenkiertoon.
Koska kyseessä on todella voimakas aine, on sen käyttöä syytä
jaksottaa. Yksi tapa on käyttää männyn siitepölyä 3 viikkoa,
jonka jälkeen pitää viikon tauon. Näin elimistö ei totu liikaa
siitepölyn vaikuttaviin aineisiin ja aineen teho ei kärsi.
Siitepölyistä voi siis olla jotain hyötyäkin. Hahaha.