Smoothie, johon kaadoimme naudan ihoa (kyllä!)

Kuten instassa pari viikkoa sitten lupasin, nyt on vuorossa kiva smoothieohje! Ohjeen voi tehdä mihin tahansa proteiinijauheeseen, mutta meillä oli käytössä hieman erikoisempi jauhe…

raikas kookos-mustikkasmoothie
2dl kookosmaitoa
2-3dl jäisiä mustikoita
1dl vaniljanmakuista (kollageeni)proteiinia
Blendaa. Nauti kohmeisena.
Tämän smoothien proteiinijauhe määrittää sen, onko smoothie maidoton vai ei. Voit käyttää protskujauheena mitä vain: heraproteiinia (eli tämä on se maidollinen vaihtoehto), soijaproteiinia (tosin tätä emme tietyistä syistä henkilökohtaisesti suosittele kenellekään, ellei esimerkiksi allergioiden takia tämä ole ainoa sopiva), riisiproteiinia, hamppuproteiinia, herneproteiinia, tai kollageeniproteiinia. 
Oletteko kuulleet kollageeniproteiinista? Se on mieheni uusi löytö maailmalta (sitä ei ole vielä Foodinin verkkokaupassa, mutta toive lähetetään ehdottomasti eteenpäin :-)). Kollageeniproteiini sopii maidottomaan ruokavalioon loistavasti, sillä se valmistetaan naudan ihosta! Mutta vegehän se ei siis ole. 
Kollageeniproteiini, jota me käytämme, on hydrolysoitu, eli proteiini on esipilkottu pienempiin
peptideihin, jotta se olisi paremmin (ja nopeammin) elimistön
hyödynnettävissä. Tämä sopii siis loistavasti myös salitreenin ympärille
lataus-, intra- ja palautumisjuomaksi. Kollageeniproteiinista saa
samalla tarvittavat aminohapot kehon omaa kollageenituotantoa varten
(johon tarvitaan lisäksi myös c-vitamiinia).
Tiesitkö muuten,
että tavallinen heraproteiini voidaan valmistaa juustoteollisuuden
sivutuotteena syntyneestä jämästä (hera). Juustoteollisuus myy heidän
”jätteensä” lisäravinneteollisuudelle, josta sitten saadaan suosittua heraprotskua. 
Yhteistyössä Foodinin kanssa

Saatat tykätä myös näistä artikkeleista

10 comments

  1. Nyt on ihan pakko sanoa ei kiitos tuolle naudan proteiinille. En voi käyttää myöskään liivatetta kakkuihin. Inhottaa ajatus. Mielenkiintoisia kokeiluja teille jotka uskallatte kokeilla kaikkea.

    1. Kaikesta ei tarvitse tykätä, eikä kaikkea todellakaan tarvitse edes kokeilla.

      Nykyisin ollaan vain niin voisko sanoa jopa rajoittuneita, että ei uskalleta hyödyntää esim. eläinten sisäelimiä, luita ja etenkin luuydintä, rustoja ja nahkaa ruuanvalmistuksessa. Ja tämä vain siksi, että se koetaan ajatuksen tasolla jollakin lailla yököttävänä tai saastaisena. Tämä on harmi, sillä juuri noissa edellä mainituissa osissa on todella paljon ravinteita, joita keho itse asiassa tarvitsee.

      Korostan tähän perään heti, että laadulla on todella paljon väliä. Esim. tavallisen tehotuotetun, ylilääkityn possun tai naudan maksa ei ole syömäkelpoinen, sillä maksa on eräänlainen jätteiden puhdistamo, joka varastoi itseensä myös tehokkaasti myrkkyjä. Sen sijaan niityllä vapaasti laiduntaneen eläimen, joka on saanut lajillensa ominaista ravintoa ilman ylimääräisiä antibiootteja yms., niin sen maksa vaikkapa on todellinen ravintoainepakkaus verratuna vaikkapa ulkofileeseen.

      Syöhän monet grillatun broilerinsakin nahkoineen. Ja monet syö eläinten nahkaa tietämättään vaikkapa eineksissä…

  2. Näihän asia on meitä on monenlaisia syöjiä ja makuja. Meillä nautitaan paljon luomu kasviksia ja suomalaisia marjoja. Toki broileria(ilman nahkaa) ja kalaa. Olemme niitä ihmisiä joita kaikki sisäelimet ja nahka kuvottaa. On hienoa, että on ihmisiä jotka voivat enakkoluulottamasti kokeilla vaikka sitten juuri tuota nahkaa.

    1. Meillä on myös luettelemasi ruuat ovat ihan jokapäiväisessä käytössä 🙂 Että ei todellakaan syödä vain nahkaa :-DD

      Meillä tosiaan valitaan ruuat niin, että niiden tulee olla sekä terveellisiä että hyvänmakuisia. Itse henkilökohtaisesti en tykkää maksasta tai syödä kanaa ihoineen uunista tullessaan, mutta esim. juurikin tuo kollageenijauhe ei maistu mitenkään samalta kuin kanan iho uunista tullessaan 😀

  3. Hui… Vaikka mainostan olevani kaikkiruokainen, niin tuo taitaisi jäädä kokeilematta. Mutta osa syynä saattaa myös olla se, että en pidä yhdestäkään proteiinijauheesta tai muusta sellaisesta. Mutta ilman sitä smoothie on varmasti hyvää 🙂

    1. Mä taas väitän, että sä et ehkä edes huomaisi, että smoothiessa on tuollainen ainesosa, jos maistaisit… 😉

  4. Miksi etten suosittele soijaa? Itselläkin antipatioita sitä kohtaan tietyistä syistä, mutta olisi kiva kuulla teidän perustelut.

    1. Ainoa soija, jota voi suositella on (ei gmo) fermentoitu soija, eli soijakastike, miso, tamari, natto, tempeh.

      Fermentoimattomat gmo-soijat eivät sovi ihmiselle monestakin syystä:
      – ne sitältävät fytoestrogeenejä, jotka sotkevat ihmisen hormonitoimintaa aiheuttaen mm. kilpilrauhasen vajaatoimintaa/syöpää, rintasyöpää ja lisääntymiskyvyttömyyttä
      – ne sisältävät anti-ravinteita, jotka estävät kalsiumin, magnesiumin, kuparin ja sinkin imeytymistä
      – ne häiritsevät proteiinien imeytymistä (estävät trypsiinin eritystä)
      – ne lisäävät kehon tarvetta d-vitamiinille, mitä yritetään paikata lisäämällä myrkyllistä d2-vitamiinia esim. soijamaitoon
      – ne sisältävät myrkyllisiä määriä alumiinia ja mangaania ja niiden valmistusprosessissa syntyy monia karsinogeenejä ja haitallisia aineita

      Lisähuomiona vielä: jos syötät imeväisikäiselle soijapohjaista korviketta, saa lapsesi päivittäin vastaavan määrän estrogeeniä kuin mitä on viidessä e-pillereissä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.