Imetysdieettaajille (ja tietty muillekin) spesiaalia

Moni lukijani varmasti tietää, että meillä on imetysdieetattu (1v6kk ja 2v2kk). Pikkusankarin kanssa melko rankastikin. Olen lukemattomien ihmisten kanssa siis puhunut maitotuotteiden, gluteenituotteiden ja muidenkin tuotteiden korvaajista ruokavaliossa. Monesti olen saanut pyyntöjä esitellä vähän tarkemminkin, että mitä ne korvaajat sitten voivat olla. 
Maitotuotteiden pääasiallisena korvaajana minulla on ollut kookos (kookosöljy, kookosmaito, kookoskerma). Gluteeniviljojen tilalla meillä on käytetty muun muassa paljon seuraavia: lupiinijauho, teffjauho, amaranttihiutaleet ja amaranttijyvät, hirssijauho ja kuorittu hirssi, kvinoajauho ja kvinoahiutaleet, kookosjauho, kookoslastut ja kookoshiutaleet, kurpitsansiemenjauho ja mantelijauho sekä durrajauho.
Pikkusankarin imetydieetillä näitä korvaavia tuotteita ei saatu ensimmäisen vuoden aikana dieettiin mukaan, sillä hän oli niin allerginen niillekin, vaan elelin kuudella ruoka-aineella (bataatti, kesäkurpitsa, kana, riisi, mustikka, päärynä) vuoden. Mutta viimeisen puolen vuoden imetysdieetin aikana sain jo käyttää näitä korvaavia tuotteita osittain. Minimullistajan kanssa korvaavat tuotteet olivat jo onneksi heti alusta asti mukana ja paljon laajemmin. Toki esimerkiksi pähkinätuotteet olivat molemmilla tosi allergisoivia melkein koko imetysdieettien ajan, ja ne astuivatkin kuvioon ihan imetysdieetin loppuvaiheella.
Koska molemmilla pojillamme oli/on ongelmia suoliston kanssa (eli niin sanotusti itsenäiset suolisto/ruoka-aineallergiat “refluksiallergioiden” lisäksi), välittelin imetysdieetin aikana myös sokeria, sillä se tunnetusti lisää tulehdusreaktioita ja hiivaa suolistossa, mikä ei ole allergisille lainkaan hyvä juttu. Koska sokeri oli minimissä, ja olen oikeasti tosi makean perään, niin käytin sokerin tilalla steviaa
Myös lucuma, kaakao ja carobjauhe tuovat uusia makuelämyksiä imetysdieettileivontaan (tosin kaakao ei sopinut lainkaan Pikkusankarin imetysdieetillä, ja vain pieninä määrinä Minimullistajallekin imetysdieetin loppuaikana, mutta sitä korvasi hienosti tosiaan carob!). Ja kuten taisin taannoisessa postauksessa mainitakin, niin kuivatut marjat (kuten gojimarja, mulperinmarja sekä inkamarja) ovat hyviä makeanhimon tyydyttäjiä suomalaisten marjojen lisäksi!
Monet imetysdieettaajat kokeilevat maitotuotteiden poisjätön jälkeen soijatuotteita, mikä on mielestäni yksi suurimmista virheistä, – ja tämän tein itsekin Pikkusankarin kanssa! Soijan proteiinirakenne kun on niin lähellä maidon proteiinirakennetta, niin se harvoin käy maitoallergisille. Riisituotteet käyvät usein maitoallergisille, mutta minä käytin niitä niiiiin paljon Pikkusankarin ensimmäisen imetysdieettivuoden aikana, joten niihin en ole sen koommin halunnut koskea. Kauratuotteita kokeilimme myös säännöllisesti, mutta kaura ei oikein sopinut kummallekaan. Kookos sopi, ja siitä tuli myös minun lempparini! Ja mielikuvitusta käyttäen siitä saa loihdittua vaikka mitä, mitä kaupasta ei löydy suoraan, kuten kookosjukurttia!
Yhteistyössä Foodinin kanssa

Saatat tykätä myös näistä artikkeleista

6 comments

  1. Samanmoisten asioiden kanssa painitaan nyt täälläkin. Kananmuna on ollut poissa kuvioista jo pari viikkoa, ja maito sen myötä. Km-viljat lähtivät toissapäivänä, mutta teffit ja amarantit hieman pelottavat. Kuten myös kosmetiikkatuotteiden INCI-listoilta (onneksi monet käyttämistäni tuotteista on luonnonkosmetiikkaa ja vegaanisia) löytyvä piilomaito ja sen monet nimet ruokienkin ainesosaluetteloissa.

    Kiitos vinkeistä! 🙂

    1. Luinkin sun blogista näistä ongelmista, mutta en kerennyt kommentoimaan. Tosi kurjaa, että teilläkin on näitä juttuja nyt 🙁

      Joo, se on yllättävää, miten pienet jutut voivat vaikuttaa tosi paljon, esim. juurikin noi kemikaalit! Saa olla tarkkana.

      Kananmunaa voi leivonnassa korvata osittain chialla ja psylliumilla, ja myös lupiinijauho ja kookosjauho sitoo kivasti taikinaa. On myös olemassa no egg-tuotteita, mutta niitä en ole itse kokeillut.

      Tuotteiden sisältöjen kyylääminen alkaa jossain vaiheessa mennä rutiinilla, mutta onhan se välillä turhauttavaa! Tsemppiä hurjasti!

  2. Oletko kokeillut jugurttiohjetta muilla kasvimaidoilla, esim. manteli, toimiiko? Itse en niin välitä kookoksesta nääs :).

    1. Mä en ole itse tehnyt muista maidoista, mutta olen saanut palautetta, että onnistuu myös muilla maidoilla! En osaa varmaksi vinkata tiettyjä maitoja/kermoja, joilla toimii, mutta luulisin, että sellaisen kanssa parhaiten, jossa on mahdollisimman vähän ns. mitään ylimääräistä (lisäaineita, öljyjä, tärkkelyksiä jne.).

  3. Hei kiva listaus! Pitääkin tutustua noihin lisää jos vaikka löydettäis jotain uutta meidän riisi&liha ruokavalioon… 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.